joi, 8 ianuarie 2015

PFA VS. SRL | AVANTAJE ŞI DEZAVANTAJE

Acest blog vine în întâmpinarea potenţialilor antreprenori care în acest moment nu ştiu care dintre formele juridice cele mai mult întâlnite să aleagă. Prin acest articol voi încerca să prezint cât mai multe avantajele şi dezavantajele a PFA-lui respectiv a SRL-lui.

În primul rând, cel mai important aspect este răspunderea persoanei fizice autorizate respectiv proprietarului societăţii cu răspundere limitată. Atâta timp cât în cazul unui SRL, antreprenorul răspunde doar cu patrimoniul firmei, persoana fizică autorizată răspunde cu toată averea ei personală.

Un antreprenor poate să înfiinţeze o societate în orice domeniu de activitate în timp ce în cazul PFA-lui, acesta are nevoie de acte de studii care atestă calificarea şi pregătirea în domeniul în care doreşte să activeze. Nu în orice domeniu de activitate poate activa, de obicei este folosit pentru profesii liberare (avocaţi, contabili, auditori, evaluatori, informaticieni etc.).

Procesul de înfiinţare a unui PFA şi costurile acestuia este mult mai mică decât costurile unui SRL, iar în caz de desfinţare, procedurile desfinţării pfa-ului nu este aşa de complexă ca în cazul SRL-lui.
Atâta timp cât costurile de desfinţare a PFA-lui este pe la 350-500 RON, acesta în cazul SRL-lui ajunge şi la 1.000 RON.

PFA-ul nu este obligat să apeleze la serviciile unui contabil cu drept de semnătură, pentru că aceasta se ţine în partidă simplă, poate să o ţină chiar persoana care a solicitat autorizaţia, dar dacă totuşi apelează la servicii contabile, acestea sunt mult mai ieftine ca şi în cazul SRL-lui pentru că sunt doar câteva declaraţii de depus anual.

În cazul PFA-lui odată ce banii au intrat, acesta le poate cheltui fără justificare după ce a plătit impozitul de 16%, în timp ce în cazul SRL-lui după plata impozitului mai plăteşte şi impozit pe dividente dacă administratorul doreşte să scoată banii din întreprindere.

PFA-ul la înfiinţare poate opta pentru impozitarea în sistem real, adică să plătească impozit de 16% pe venitul net sau să opteze pe normă de venit şi să plătească doar norma stabilită pe fiecare domeniu/meserie pe fiecare localitate în parte. Dacă un PFA la înfiinţare a ales sistemul real trebuie să treacă doi ani consecutivi până poate depune cerere pentru a opta pentru norma de venit. În cazul în care persoana autorizată este angajată cu normă întreagă, norma de venit se înjumătăţeşte.

Un PFA nu poate participa la licitaţii doar un SRL, pentru că sunt mulţi indicatori care în cazul PFA-lor nu se pot calcula. 

PFA-ul are următoarele obligaţii fată de bugetul de stat:
1) 16% impozit pe venitul net (în cazul impozitării în sistem real)
     norma stabilită (în cazul normei de venit)
2) 5.5% din venitul brut pentru sănătate
3) minim 31.3% aplicată la 35% din salariul mediu brut (dar dacă persoana autorizată este angajată nu mai plăteşte această contribuţie).

În cazul SRL-lui se plăteşte impozitul pe profit, de 16% din profit sau impozitul pe venit, adică 3% din veniturile realizate în cazul microintreprinderilor. 

S-a făcut o derogare, astfel şi PFA-rile pot avea angajaţi, la fel ca şi SRL-rile. Dacă persoana intreprinzătoare este la prima afacere, poate opta şi pentru varianta SRL-D care îi oferă mai multe beneficii, dar aspectul acesta îl voi trata într-un alt articol. Pentru a citi mai multe despre SRL-D daţi click aici

Fiecare dintre formele mai sus prezentate au avantajele şi dezavantajele lor, fiecare întreprinzător trebuie să analizeze foarte bine care dintre cele două variante îl avantajează cel mai mult, în funcţie de domeniul ales, pregătirea lui, mărimea afacerii respectiv pieţei unde îsi va desfăsura activitatea. 

FINANCIAR PRESS: OFERIM SERVICII DE CONSULTANTA / CONTABILITATE / SALARIZARE - RESURSE UMANE, CONSULTANTA IN VEDEREA CERTIFICARII UNUI SISTEM DE MANAGEMENT: AL CALITATII (ISO 9001), DE MEDIU (ISO 14001), AL SANATATII SI SECURITATII OCUPATIONALE (ISO 18001) PENTRU INFORMATII SUPLIMENTARE APASATI AICI.




S.A